Kalender 2017 - 2018

De Trump l’oeil van de media

Datum: 6 februari 2018 20:00
Details :

Peter Storms omschreef het scherp: “Kranten, TV-zenders, omroepstations, nieuwswebsites en dergelijke zijn, of maken deel uit van ondernemingen op een markt. Ze leveren een product of dienst, ontvangen daarvoor geld, herinvesteren dat geld zodat ze meer markt kunnen veroveren, meer afzet kunnen genereren en meer geld kunnen 'verdienen'. Dat is geen bijzaak. Dat is de essentie (tenzij het om staatsorganen gaat). Dingen die totaal haaks op ondernemersbelangen staan, zul je in de media dan ook weinig aantreffen”.

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt, hoort en leest...

Fake-nieuws, een woord dat de verkiezing van Trump bepaalde ! Wat is fake-nieuws ? Onwaarheden, gedeeltelijke waarheden, manipulatie … Wikipedia definieert het als “ desinformatie verhuld als nieuws die voornamelijk verspreid wordt via websites en sociale media, met als doel het maken van winst of het beïnvloeden van de publieke opinie. Daarnaast wordt het ook in de politiek gebruikt als frame tegen de journalistiek.”


Is objectieve berichtgeving dan een alternatief ? Jonas Slaets in dewereldmorgen.be: “Al doen sommige journalisten en redacties sterk hun best om ‘objectief’ nieuws te brengen, onze media zijn nooit neutraal. Net als in elk ander domein van de samenleving, spelen er ook in de media bepaalde belangen en is het noodzakelijk van die te leren (her)kennen.” Bovendien heeft het internet de media en de berichtgeving erg toegankelijk gemaakt zowel voor de nieuwsbrengers als de nieuwszoekers…

Anderzijds zijn er ook de kijkcijfers. Die hebben de neiging omhoog te schieten als er gevoelige snaren geraakt worden. Gevoeligheden en emoties kunnen ook bespeeld en gemanipuleerd worden. Ook dit fenomeen bepaalt mee wat we te lezen, te horen en te zien krijgen.

En zeer veelzeggend zijn de onderwerpen waarover gezwegen wordt of die amper aandacht krijgen.
Voorbeelden hiervan liggen voor het rapen: de hongerstaking van Palestijnse gevangenen, het moslimprotest tegen terreur,de dubbelzinnige relaties met Saoedi-Arabië, de zaak Ali Aarrass,...

Wij zien bij ons tientallen initiatieven die de berichtgeving anders bekijken…

Namen zoals de nieuwe oude Pour, Médor, Wlfried, MO*, Apache, Dewereldmorgen, Stampmedia, het Salon van Sisyphus … Welke normen en criteria hanteren zij? Tegen welke grenzen botsen zij? Wat hebben ze gemeen en waarin verschillen ze van elkaar ? Waar halen zij hun inkomsten?

We vragen het Lode VANOOST van dewereldmorgen.be om het debat te situeren en dan het gesprek te leiden met Nica BROUCKE van Apache, Samira BENDADI van Mo* en een vertegenwoordiger van Radio Panik.

Lode Vanoost is voormalig volksvertegenwoordiger voor Agalev en nu onder meer zeer actief binnen De Wereld Morgen. Dit is een gratis nieuwswebsite die eigenzinnige visies op en dieper gravende analyses van de actualiteit biedt..

http://www.lodevanoost.be/


Nica Broucke heeft al wat journalistieke watertjes doorzwommen; onder meer De Morgen, Elle en nu versterkt ze Apache, een nieuwssite voor diepgaande onderzoeksjournalistiek. Denk aan Bart De Wever en zijn favoriete bouwpromotor…

Samira Bendadi verzorgde zes jaar lang de Arabischtalige uitzending van Radio Vlaanderen Internationaal. Daarna maakte ze reportages voor TV-Brussel en werkte mee aan documentaires voor de VRT. Nu schrijft ze voor MO* Magazine. Dit staat voor onafhankelijke journalistiek over wereldnieuws, ontwikkelingssamenwerking, globalisering en de klimaatcrisis.

Arthur Lacomme is coördinator voor de informatieprogramma's (nieuwsuitzendingen) van Radio Panik. Radio Panik is een Brusselse vrije radio die zich zelf definieert als een associatieve radio en een multi- en interculturele radio.  En dit al sedert 35 jaar.

Elkeen spreekt zijn taal in het debat.

De activiteit heeft plaats bij AMVB, Arduinkaai 28 aan de KVS. In feite de oude redactielokalen van De Morgen en onder de redactie van … Belga!

Organisatie: Louis Paul Boonkring vzw, p/a Nieuwelaan 60, 1040 Brussel